Cultures, Citizenship and Human Rights

Renée Steenbergen over hoe de culturele sector het mecenaat kan bevorderen

Culturele instellingen kunnen niet langer hun hand ophouden bij de overheid, maar moeten zelf op zoek naar financiering. In het Financieele Dagblad van 31 oktober verscheen een uitgebreide analyse van hoe dat ze tot nu toe vergaat. Renée Steenbergen, research fellow Mecenaatstudies en CCHR aan de Universiteit Utrecht, stelt in het artikel dat het mecenaat in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Ze vindt het niet verstandig dat veel instellingen zich op dezelfde kleine groep vermogende Nederlanders richten. “Zelfs in Amerika komt 70% van de giften van kleine gevers, en 30% van een paar grote.”

Een kring van regelmatige gevers opbouwen kost tien jaar, zegt Steenbergen. Zowel politici als de cultuursector slaan dus de plank mis door te denken dat het in één regeerperiode kan.