Cultures, Citizenship and Human Rights

4 Mar 2015 - 27 May 2016
De Eetkamer (Universiteitsbibliotheek Binnenstad, Drift 27)

Debatserie terrorisme en de rechtstaat (Dutch)

Debatserie Terrorisme en de rechtsstaat

Naar aanleiding van de verschrikkelijke gebeurtenissen in Parijs begin januari, hebben medewerkers van de faculteit rechten in samenwerking met studievereniging Urios een debatserie georganiseerd. Het is de bedoeling dat docenten, maar met name ook studenten met elkaar gaan praten over de aanslagen in Parijs, en de gevolgen ervan voor mensenrechten, de rule of law, en de vrede en veiligheid in Europa.

Onderwerpen die aan bod zullen komen, zijn uiteraard de rol van de vrijheid van meningsuiting en de media in een democratische samenleving, de extra veiligheidsmaatregelen (verscherping van wetgeving) die de EU heeft aangekondigd, en het effect dat deze gebeurtenissen hebben op ethiek, burgerschap en identiteit.

Aansluitend op het debat vindt een borrel plaats.
U kunt zich kosteloos aanmelden voor één of meer van de debatavonden op: activities.urios@gmail.com.

Debat 1
: over grondrechten, burgerschap en ethiek
4 maart 2015
19.00-20.30 in De Eetkamer (Universiteitsbibliotheek Binnenstad, Drift 27).

Abdelkader Benali (schrijver)
Professor Marcus Duwell (Professor of Philosophical Ethics)
Professor Sybe de Vries (Professor EU interne-marktrecht en grondrechten)

Een artikel van Abdelkader Benali in de New York Times treft u hier aan:http://www.nytimes.com/2015/01/14/opinion/the-anger-of-europes-young-marginalized-muslims.html